Twinkle | Digital Commerce

De kracht van de Postbank [sic]

2017-05-26
  • 4:05

Geachte heer H. Renkema,

Ik krijg van Uw bank vaak prachtige folders. Daar zit dan altijd een persoonlijke brief voor me bij, met Uw handtekening. Nou heb ik sinds enige tijd een probleempje met Uw bank, dus ik dacht: "Ik bel die meneer Renkema even, want Hij kent me al". Maar ze willen me bij de helpdesk niet doorverbinden, hoe vaak ik 't ook probeer. Soms denk ik wel eens: zou die meneer Renkema wel echt bestaan? Misschien is Hij gewoon een computer. Of is Hij de Douwe Egberts, of de Dr. Oetker van de Postbank. Of misschien woont U helemaal niet in Amsterdam, zoals U aan mij schrijft. Maar in Liechtenstein. Zou kunnen toch? Daarom schrijf ik U maar een brief.

U biedt Girotel Zakelijk aan, een semi-online banking systeem. Een systeem waarvan tienduizenden ondernemers, gemeenten en andere zakelijke klanten al decennia lang gebruik maken. Naar tevredenheid. Waarom maken al die ondernemers eigenlijk gebruik van Girotel? Weet U het? Ik zal 't U zeggen:

- het biedt de mogelijkheid om via één systeem tientallen rekeningen te beheren

- elke afzonderlijke rekening kan 'afgeschermd' bekeken worden, dus door verschillende medewerkers

- er zijn geen ingewikkelde pincodepasjes nodig. Inloggen is dus zo gebeurd (zelfs mijn huisRoemeen lukt 't)

- het is goedkoop

Zelf ben ik actief in de thuiswinkel business. Ik 'run' verschillende webwinkels - elk met een eigen rekening. Consumenten bestellen dagelijks bij deze webwinkels, en zij betalen via verschillende methoden: iDeal, acceptgiro, bankoverschrijving, creditcard ...  Ik wil elke dag maar één ding weten: welke consument heeft niet, of juist wél betaald? Aan wie mag ik de bestelling versturen? Ik kan daarvoor te rade gaan bij iDeal zelf, bij Ogone, bij EMS ... Een gedoe, dat begrijpt U. Vooral met die bankoverschrijvingen en acceptgiro's, want daarvoor valt maar één bron te raadplegen: Uw eigen Postbank. Maar gelukkig is er een oplossing: Girotel Zakelijk! Die geeft het antwoord! Online, actueel. Alle mutaties, van elke methode, op een rijtje - per rekening apart. In één systeem. Geweldig.

Tot zover de veer in Uw kont. Nu iets anders. Het heeft U behaagd om Girotel deze zomer te beëindigen. Actieve euthanasie, zeg maar. U heeft dat ooit netjes aangekondigd in zo'n brief met Uw handtekening. Met een helpdesknummer erbij. Een soort stervensbegeleiding voor al die ondernemers die afhankelijk zijn van Uw Girotel. Ik heb de helpdesk de afgelopen maanden ook gebeld. Hoeveel keer? Ik ben de tel kwijtgeraakt. Toch was de vraag simpel en te verwachten: "Oké, Girotel niet meer. Maar wat dan? Hoe kan ik blijven doen wat ik doe?" Ik heb de meest vreemde antwoorden gehad. De leukste was: "Tja ... misschien moet u uw bedrijf dan ook wel wel stoppen?" Andere antwoorden waren: "Ik weet geen oplossing. Zo werken wij gewoon." Of de suggestie: "Misschien kan de ABN u helpen".

Uw officiële 'oplossing' is dit, volgens de desk: "U kunt toch gewoon een abonnement nemen op MijnPostbank.nl? En u kunt aan een abonnement een heleboel verschillende rekeningen toevoegen hoor, dat stond ook in de brief". Nou, meneer Renkema, dat kan dus niet. Volgens Uw helpdesk heeft iemand van Uw bank namelijk ooit verzonnen dat er per KvK-nummer, per bedrijf dus, maar één abonnementje mag zijn. Niet twee. Niet vijf. Eén. Waarom eigenlijk? Girotel kende die beperking niet. Mede dáárom hadden wij ondernemers Girotel, meneer Renkema. Hoe dan ook, één abonnement betekent dus ook maar één inlogcode. Via dat systeem is het daarom niet mogelijk om verschillende mensen naar verschillende rekeningen te laten kijken. Of ik moet er geen bezwaar tegen hebben dat mijn medewerkers ook die speciale Postbanklening zien waarmee ik KPN betaal om met Uw helpdesk te kunnen bellen.

Uw site wist het overigens al wel. Daar staat:"Kan ik meerdere gebruikers aanmaken binnen MijnPostbank.nl?Nee, dit is niet mogelijk." Ziet U wel? Kan niet. Uw site lijkt trouwens ook een beetje in de war van al dit gedoe, net als ik. Want er staat ook: "U kunt hiervoor gebruik blijven maken van Girotel Zakelijk. Deze is bedoeld voor zakelijke klanten die gebruikmaken van dubbele autorisatie of voor wie toegangsrechten voor meerdere gebruikers noodzakelijk zijn." Maar U zou Girotel toch juist afsluiten? Of nu weer niet? Of heeft U mij dan misschien al gehoord vóórdat ik U schreef? Uw slogan "De Kracht van de Postbank" wordt in dat geval plotseling erg duidelijk.

Intussen is het samengaan met ING aanstaande, misschien heeft U daarvan vernomen. Hoe dan ook, de ING die ik ook belde om hulp vertelde mij dat beide banken het ING online banking systeem gaan gebruiken. 'Inside Business Payments' heet het. Zou ongeveer hetzelfde bieden als Girotel. Ik blij, wilt U niet geloven! Dus ik heb gauw weer Uw desk gebeld. Niet een keer, niet vijf keer, maar tig keer. "Inside wát zegt u?"

Geachte heer Renkema, ik vraag U, ik smeek U: wat moet ik doen? Inderdaad mijn bedrijf opheffen op het moment dat U Girotel definitief de nek omdraait? Naar de ABN? Wachten op Inside dinges? Of, moet ik, zoals een van Uw desk-medewerkers adviseerde, gewoon een aantal extra BV's opstarten zodat ik meerdere MijnPostbank.nl-abonnementjes van U kan krijgen?

Tot slot nog dit: U beëindigt Girotel. Uw goed recht. Maar zeg eens eerlijk, bent U niet iets vergeten te regelen?